تعمیر انواع گیربکس اتومات به دست برترین متخصصین

اگر تمایل دارید در خصوص گیربکس های اتوماتیک اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله را از دست ندهید!

انواع گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس‌ھای اتوماتیک به شرح ذیل است:

۱ – گیربکس‌ھای سیاره ای AT

۲ – گیربکس‌ھای AMT

۳ – گیربکس‌ھای CVT

۴ – گیربکس‌ھای دوکلاچه DCT

دو تفاوت مهم گیربکس اتوماتیک با گیربکس های دستی را می توان در نبود پدال کلاچ و تعویض خودکار دنده ها حین رانندگی در گیربکس اتوماتیک دانست. این بدان معنی است که در گیربکس های اتوماتیک هم دنده تعویض می شود؛ اما به روشی جالب و شگفت انگیز!

گیربکس‌ھای سیاره ای AT

این نوع از گیربکس ها رایج ترین نوع گیربکس اتوماتیک در خودروها می باشند. در گیربکس های AT انتقال قدرت توسط مجموعه ای از چرخ دنده های خورشیدی سیاره ای انجام می شود. سیستم کلاچ اتوماتیک این گیربکس ها به صورت هیدرولیک عمل می کند. در سبد خودروهای کرمان موتور، خودروهای JAC J5 AT و LIFAN 820 دارای این نوع از گیربکس اتوماتیک هستند و در سایر خودرو ها می توان به هایما S7، پژو ۲۰۶، ۲۰۷، پارس اتوماتیک، سوزوکی ویتارا و اچ سی کراس اشاره کرد.

گیربکس‌ھای AMT

گیربکس های AMT در حقیقت همان گیرکس های دستی هستند با این تفاوت که روی آن ها عملگرهای الکترومکانیکی نصب شده است که باعث تعویض دنده و کلاچ گیری خودکار می شود. گیربکس های اتوماتیک AMT ارزانتر و ساده تر از سیار گیربکس های اتوماتیک هستند در نتیجه تعمیرات کم هزینه تری دارند و قطعات مشترک زیادی با گیربکس های دستی دارند. در سبد خودروهای کرمان موتور هیچ محصولی این نوع گیربکس را ندارد و در سایر خودروساز ها می توان به برلیانس اچ ۲۳۰ و ام‌وی‌ام ۱۱۰ اشاره کرد.

 

تعمیر گیربکس

گیربکس‌ھای CVT

نخستین بار شرکت نیسان بود که این نوع از گیربکس ها را مورد استفاده قرار داد و به تدریج سایر خودروسازها نیز از آن استقبال کردند. نکته جالب در گیربکس های CVT آن است که تعویض دنده ها به صورت پیوسته انجام می گیرد و در نتیجه خودرو حین تعویض دنده تکان و افت دور کمتری را تجربه می کند. در خودروهای کرمان موتور، LIFAN X50 – LIFAN X60 – JAC S3 – JAC J4 این نوع گیربکس را استفاده می کنند و در سایر خودروها می توان به نیسان تیانا و MVM X33 و ARIZO 5 اشاره کرد.

گیربکس‌ھای دوکلاچه DCT

این نوع از گیربکس های اتوماتیک، جدید ترین نوع گیربکس اتوماتیک هستند و ابتدا توسط شرکت پورشه و در خودروهای اسپرت معرفی شد و به تدریج سایر خودروسازان نیز از آن استقبال کردند.

گیربس های DCT ساختاری شبیه به گیربکس های دستی دارند با این تفاوت هر یک از دنده های زوج و فرد مستقلا به یک مجموعه کلاچ متصل هستند.

مهمترین مزیت این نوع از گیربکس ها بهره وری انرژی بسیار بالا و راندمان انتقال قدرت مناسب است.

خودروی JAC S5 AT از مجموعه خودروهای کرمان موتور با این گیربکس عرضه شده است و در سایر خودروسازها نیز خودروهایی نظیر TIGGO5 و TIGGO7 از این مدل گیربکس استفاده می کنند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک

ظاهر شدن نشانگر خطای گیربکس در صفحه کیلومتر، داشتن صدای اضافی، تقه زدن گیربکس، لغزش، سفتی یا نرمی بیش از حد، گاز هرز خوردن بی دلیل، تعویض دنده بی جا و عدم کشش در سر بالایی می تواند نشانه هایی از خرابی گیربکس باشد.

نکات مهم برای پیشگیری از خرابی گیربکس

  • وقتی دنده در حالت خلاص قرار گرفته است و پای شما بر روی پدال گاز قرار دارد، به هیچ وجه گیربکس را در حالت DRIVE یا D قرار ندهید.
  • در حین حرکت به هیچ وجه دنده را تغییر ندهید.
  • حالت پارک یا P را فقط وقتی انتخاب کنید که خودرو در حالت سکون کامل است.
  • هنگام رانندگی در شیب تند به هیچ وجه خودرو را در حالت خلاص قرار ندهید.
  • روغن گیربکس را مطابق دفترچه خودرو سر موقع تعویض کنید.
تعمیرگیربکس اتومات در تهران
تعمیرگیربکس اتومات در تهران
تعمیرگیربکس اتومات در تهران